A káposzta, az élmény, és az angol nyelvtanulás
tanulási szakértő, az Angolutca alapítója.
Szia! Hadd kezdjem egy vallomással, jó? Tudod, kislányként csodáltam, ahogy a műsorvezetők bemondják az angol számok címét a rádióban. Annyira menő volt, ahogy angolul beszéltek! Próbáltam...
Prof. Dr. Bagdy Emőke egy interjúban arról mesélt, hogyan érdemes tanítani. A tárgy a káposzta volt. Azonnal megragadott, mert így érdemes angol tanulni is!
És itt átadom a szót neki:
„… amikor a káposzta volt éppen a tananyag, először a „Na gyűjtsétek össze, amit tudtok a káposztáról!” versengő kis csoportos helyzetet teremtettem. Olyan káposztásrétes-recepteket mondtak el, amit én sem tudok mint felnőtt. És a tanárok is csak álltak ott, mert nem tudták, hogy például a káposzta alsó leveleit miért kell leszedni. De a gyerekek élményközelben voltak, és tudták.
…ha nekik meg kell tanulni a káposztát a könyvből, akkor nagyon unalmas a torzsa, a levél, meg a szerkezet. Így meg kiderült, hogy sok mindent tudnak erről a növényről, úgyhogy olyan nagyon sokat már nem is kellett nekik tanítani. És ami a legfontosabb, hogy nagyon élvezték az egészet.” (A teljes interjút itt találod!)
Tanulságos, ugye? Most nézzük, hogyan vonatkozik ez rád! Úgyhogy két rövidke pontban összeszedtem, hogy milyen kérdéseket érdemes feltenned magadnak egy-egy angol tananyaggal kapcsolatban.
1. „…gyűjtsétek össze, amit tudtok a káposztáról!”
A kérdés, amit fel kell tenned magadnak: Mit tudok már, ami ehhez hasonló, vagy hozzá kapcsolódik?
Minden alkalommal, amikor egy új tananyagba ütközöl az angolban, érdemes kutakodnod kicsit:
- mit tudsz már róla? Hol hallottad vagy láttad előtte?
- milyen más szavakkal, kifejezésekkel együtt tudod legjobban megjegyezni?
- mihez hasonlít, mi jut eszedbe arról, ahogy írják, ahogy ejtik, vagy ahogy használják?
- melyik a legütősebb példamondat, amivel garantáltan nem felejted el?
- milyen személyes tapasztalatod, sztorid kötődik hozzá?
A cél: valamilyen már megszerzett, a memóriádban eltárolt információhoz kötöd velük az új angolt, hogy megjegyezd, és meg is maradjon. Úgyhogy a válaszaidból kulcsok lesznek, amelyek sok lépéssel közelebb visznek a feltételes mondatok, a legbonyolultabbnak tűnő angol szó, vagy akár a szenvedő szerkezet megjegyzéséhez.
Te mit tanulsz MOST? Mi a te épp aktuális káposztád? Melyik kérdésre tudsz vele kapcsolatban válaszolni?
2. „…a gyerekek élményközelben voltak…”
A második összetevő az élmény.
A kérdés, amit fel kell tenned: Hogyan tudom élményközelbe hozni azt, amit most tanulok?
Ehhez persze még több kérdést kell feltenned magadnak, de ezek kellemes kérdések lesznek! Például: Mi a szenvedélyed? Mi az, ami legjobban érdekel MOST, per pillanat?
A kedvenc autómárkád tesztje? Az izlandi vulkánok? A magaságyás-építés? Az univerzum jövője? A világ végtelen számú élményt és érdekességet tartogat számodra! Melyikről szeretnél éppen MA többet megtudni? A feladatod: kösd össze ezzel az „élménnyel” a tanulást. Például írj saját „nyelvkönyvet”, ami csak a te érdeklődési körödről szól!
Ha kreatívnak érzed magad, faragj magadnak memóriamankót az egyes tananyagokhoz! Egy kis segítség: ismert memóriamankó lett a Dohár Péter-féle kölcsönkapni „baróbb” (borrow), mint kölcsönadni (lend) – én folyton összekevertem ezt a kettőt, de ezzel megtanultam.
A cél, amit végig szem előtt kell tartanod: hogyan legyen az adott anyag tanulása izgalmas és élményteli? Mivel és hogyan tudod magadat a tanulásban felejteni, hogy teljesen elfelejtkezz akár az idő múlásáról is?
A gyerekeknek a tanár varázsolja élménnyé a tanulást. Az önálló, felnőtt nyelvtanuló viszont maga is képes élménytelivé tenni azt. Te is ezt a célt akard elérni! Dupla haszon, mert így nemcsak a tananyag épül be kitörölhetetlenül, de a tanulás is izgalmas és melengető érzés lesz a lelkednek.
Nos? Akkor ezentúl úgy tanulsz majd angolul, ahogy a gyerekek a káposztát tanulták? És megpróbálod élménnyé tenni a tanulást magadnak? Esetleg még ma. Azzal, amit épp tanulsz.
Ha bátor vagy, próbáld ki!
Mind elfoglalt, rohanó felnőttek vagyunk. Kevés az idő az angolra.
Ezért léteznek a tanulókártyák – online és papíron.
Érdekel 13+1 könnyítés, amit az angol nyelv kínál neked? Hallgasd meg!
#1 Mennyi idő alatt tanulhatok meg angolul?
A Közös Európai Referenciakeret szerint a nullától a középfokú nyelvvizsgáig…
Tovább a válaszhoz>>
#2 Hogyan jegyezzem meg az angol szavakat?
Már az is sokat segít, ha szavak helyett mindig…
Tovább a válaszhoz>>
#3 Naponta mennyit angolozzak?
Elfoglalt felnőttként sosem tudunk annyit foglalkozni az angollal, amennyit szeretnénk. Ezért jó hír, hogy a hosszútávú memóriának nem idő kell ahhoz, hogy információt fogadjon be, hanem…
Tovább a válaszhoz>>
#4 Hogyan lehet gyorsítani a nyelvtanuláson és hatékonyabban angolt tanulni?
Van pár fontos közös pont a leghatékonyabb módszerekben, és ha ezeket betartod, akkor…
Tovább a válaszhoz>>
#5 Hogyan tudok javítani az angol kiejtésemen?
Van, aki azt hiszi, hogy ehhez elég sok-sok angolt hallani, és sokat gyakorolni, de ez nem feltétlenül igaz. Az anyanyelvi kiejtéshez…
Tovább a válaszhoz>>
#6 Hogyan tudnék folyékonyabban beszélni angolul?
Tűzz ki egy két-három hónapos időszakot, amikor…
Tovább a válaszhoz>>
#7 Hogyan tarthatom szinten az angolomat, ha nem használom a mindennapokban?
A nyelvtudás négy készségből áll, ezért több, különböző dolgot kell csinálnunk felváltva…
Tovább a válaszra>>
#8 Hogyan tudnék időt szakítani az angolra munka és az otthoni teendők mellett?
Van olyan vevőnk, aki négy gyerek és egy vállalkozói karrier mellett tanul angolul. A kulcs az…
Tovább a válaszra>>
#9 Meg tudok én még tanulni angolul 50 évesen?
Igen. Akkor is, ha most töltötted be a kilencvenet. Egyrészt…
Tovább a válaszra>>
"A lélekben nem marad meg semmi beerőszakolt ismeret. ——- A túlságos szabadság szolgaságra vezet." Platón "Az ész az egyetemes, az érzék az egyedi dolgok ismerője. ——- Ha meg akarsz érteni valamit, figyeld a kezdetét, és kövesd a fejlődését. ——- Azokat a dolgokat, amelyeket előzetes tanulás révén kell létrehozni, azokat éppen a létrehozó tevékenység révén tanuljuk meg: építőmesterré csak a házépítés – lantművésszé csak a lantjáték gyakorlása által válik az ember. S ugyanígy, ha az igazságos tetteket gyakoroljuk: igazságossá, ha a mértékletes tetteket: mértékletessé, ha a bátor tetteket: bátorrá leszünk." Arisztotelész "Az ember akkor kap kedvet valamihez, ha a kommunikációba rejtetten belekódolják azt az üzenetet, hogy ami következni fog, az jó játék lesz, jó kaland." :)) Bagdy Emőke
Köszönjük Gabi, ismét egy szuper és hiánypótló cikk!
Igen, MINDEN tanulást úgy érdemes elkezdeni, hogy felelevenítjük, aktiváljuk az eddigi tudásunkat az adott témáról. Mit tudok róla most? Ha most kellene beszélnem erről a témáról, miket mondanék? Milyen látvány, kép, hang, illat, íz, testi érzéklet, élmény, emlékkép ugrik be róla? Stb. Csak pár perc az egész "aktiválás", de a tanulás hatékonyságát mégis a többszörösére növeli 🙂 Olyan ez, mint a sportban a bemelegítés, utána sokkal jobban megy az egész edzés. Ezután indulhat az új téma feldolgozása, folyamatosan a régi, már meglevő tudásunkhoz kötve. A végén pedig érdemes "levezetni" is valamivel, pl. egy kvíz vagy teszt, villámkérdések, összefoglalás pár mondatban, vagy akár egy játék az adott témában. Sokkal hatékonyabb és örömtelibb így a tanulás, legyen szó bármilyen témáról 🙂
Köszönöm szépen! Nagyon tisztelem Bagdy Emőkét, és nagyon szeretem azt, amit képvisel. 🙂